Logo
Nyhetsartikkel /

Prøver seg for et panel av kompetansepersoner

Skrevet av: Elisabeth Andersen         Dato: 18.05.11 14:38

Torsdag 19. mai skal inkubatorbedriften Boble Glasshytte presentere seg selv for et knippe utvalgte ressurspersoner med forskjellig kompetanse og bransjekunnskap. Hensikten er å få tilbakemeldinger og innspill som kan være med på å løfte bedriften et hakk videre.

Leder for Inkubator Nord, Beate Juliussen, tror det kan være et nyttig steg for et foretak som er i startfasen og vil ha impulser og konkrete tilbakemeldinger som kan utvikle virksomheten videre;

- Dette er en fin mulighet for å få synspunkter på - og forslag til markedsstrategi, få en vurdering av markedet, kanskje finne samarbeidspartnere, vurdere salgskanaler og lignende. Blant ressurspersonene i panelet fins folk med kjennskap til det regionale markedet, folk som har kunnskap i forretnings- og strategiutvikling samt markedsføring og salg.

Tar sats på PreSpringbrettet
Det er Origo Nord som i samarbeid med CONNECT Nord-Norge arrangerer sammenkomsten som går under navnet PreSpringbrett. Gjennom CONNECT PreSpringbrett-prosessen tilbys selskaper tilgang til kompetanse for å forberede selskapet for møte med investorer og partnere, og får tilbakemeldinger på forretningskonseptet.

- Denne prosessen gir et bredere beslutningsgrunnlag når selskapene skal ta sine strategiske valg. Prosessen tilpasses deres eget behov i forhold til kompetanse og den fasen selskapet er inne i, sier Juliussen.

Konfidensielt
Deltagere på CONNECT- arrangement skal ikke utnytte eller bringe videre fortrolig informasjon som blir gitt av de deltagende bedrifter men CONNECT Nord-Norge påtar seg ikke ansvar eller erstatningsplikt i denne sammenheng.

- Gründerne skal få en uavhengig vurdering av sin forretningsplan og sine strategier. Dermed må de oppgi informasjon som er fortrolig. Men panelets deltakere er nøye valgt ut og vurdert som egnet til å være med å bidra i slike fora, påpeker Juliussen.

CONNECT i Norge gjennomfører om lag 100 Springbrett i året. Siden opprettelsen av CONNECT Norge har organisasjonen kjørt flere enn 500 vekstselskaper gjennom slike prosesser.

Fokus – økt omsetning!
Boble Glasshytte startet opp i 2009 og er Finnmarks første og så langt eneste glassblåseri, med salgsutstilling og åpent verksted der kundene kan se på glassblåserne i arbeid. Produktene er egendesignet glass som serier med brukskunst til diverse glasspynt og unike kunstglassprodukter. I tillegg tilbyr bedriften events, der større og mindre grupper kan booke seg inn og lære mer om glassproduksjon og få prøve selv.

Da eier og driver, Tonje Tunold fikk tilbud om å være med på PreSpringbrett ble hun både overrasket og glad;

- Jeg visste i utgangspunktet ikke om dette tilbudet og synes det er flott at der er ressurspersoner som ønsker å hjelpe meg. Det første året har gått bra for bedriften, men nå merker jeg at jeg er litt sliten av å finne opp kruttet selv. Jeg ser at etter nyhetens interesse har avtatt litt, så må man jobbe hardere med markedsføringen.

Det bedriften nå trenger er innspill på nye potensielle salgskanaler, en vurdering av potensialet i markedet og kanskje nye samarbeidspartnere.

- Ja jeg skal ikke akkurat gjøre meg lekker for investorer, men vil gjerne ha innspill på strategier som rett og slett kan gi økt omsetning, sier Tunold.

Mer informasjon om PreSpringbrett generelt og om CONNECT finner du her

Vil du lese mer om Boble Glasshytte kan du følge denne linken

NYHETER:

11.09.2017
Ny nettside
11.05.2015
Ny prosjektleder i Origo
09.01.2015
Styrekompetansekurs
11.04.2014
Ny prosjektleder i Origo
[ NYHETSARKIV