Logo
Nyhetsartikkel /

Gir gode råd til Navarsete

Skrevet av: Elisabeth Andersen         Dato: 29.04.10 12:23

Som én av 8 unge gründere fra hele landet drar Alta-designeren Linn Henriksen til rådslag med kommunal og regionalminister Liv Signe Navarsete i Lillestrøm. Her skal hun dele sine erfaringer fra det å starte egen bedrift i Norge.

Det er Regionalpolitisk avdeling i Kommunal- og regionaldepartementet som har invitert Linn og de andre gründerne til å presentere seg selv for at statsråden skal få kunnskap om hvordan regjeringen fremover kan lette arbeidet for unge bedriftsetablerere. I invitasjonen står det at målet med møtet er å høste kunnskap om unge gründeres erfaringer fra det å etablere bedrift, og få vite deres syn på hva som er de største utfordringene. Møtet finner sted fredag 30. april.

Linn vet foreløpig ikke noe om de andre som skal presentere seg og sine virksomheter, men tror det vil bli en miks fra forskjellige næringer. Det tror hun vil bli lærerikt. Selv glemte hun å spørre hvorfor de hadde valgt ut akkurat henne som case;

- Jeg fikk først en telefon etterfulgt av en e-post med invitasjon. Jeg hadde ikke forventet dette, og fikk meg ikke engang til undersøke hvordan de visste om meg, ler hun.

Hver av de inviterte deltakerne får fem minutter til disposisjon for å fremføre sitt syn på hva som må til for å skape en entreprenørskapskultur og hvordan unge, særlig på mindre steder, skal bli inspirert til å starte egen bedrift. I invitasjonen fra departementet ber de også gründerne reflektere over hvordan man kan utvikle et fremtidsrettet næringsliv i alle deler av landet.

Ser fremover

Linn Henriksen stiftet selskapet sitt, Imagement, i 2007, og var i full aktivitet i 2008. Den unge designeren fikk Alta Kommunes kulturpris i 2008 og har hatt kostymeansvar for flere filmproduksjoner, deriblant ”Kill Buljo”, ”Død snø” og ”Tomme Tønner”. Nå skal hun inn i forhandlinger om to nye spillefilmoppdrag. I tillegg skal hun jobbe med to reklamefilmer for Innovasjon Norge.

- Jeg har allerede hatt oppdrag for NordNorsk Reiseliv som fikk laget en reklamefilm i mars i år, så jeg gjør filmer innen flere sjangre, forteller Linn, som også jobber med andre prosjekter innen design samtidig som hun utvikler sin egen kolleksjon.

Modnes i rugekassa

Selskapet Imagement har over en periode nå hatt status som såkalt ”Inkubatorbedrift”, og har vært under Inkubator Nords vinger der hun har fått hjelp til å konkretisere sin forretningsidé.

– Konseptet mitt går kort sagt ut på å visualisere kreative prosesser. Hovedmålgruppa er filmbransjen og andre kreative kulturnæringer. Gjennom inkubatorstatusen oppnår jeg muligheter for raskere verdiskapning og får utviklet virksomheten mer effektivt forretningsmessig. Både på produktutviklingssida og med tanke på framtidige arbeidsplasser, tror Linn.

Per Buvik i Origo har lederansvaret for inkubatornoden i Alta og har jobbet med Linn om utviklingen av hennes forretningsidé. Han forteller at Linn satser hardt på å utvikle sin bedrift og arbeider med å utvikle sin kompetanse parallelt med å gjennomføre utfordrende oppdrag. Hun skal være med i inkubatorordningen vel et år til.

- Linn er bare 25 år og det er viktig at hun leker og utforsker sin forretningsidé før hun eventuelt strammer den inn og rendyrker deler av den, sier Buvik.

Linn Henriksen fra Alta er én av 8 unge gründere som gir råd til kommunal- og regionalministeren i Lillestrøm 30. april. Hennes selskap, Imagement, er en av bedriftene som er med i Inkubator Nord.

NYHETER:

11.09.2017
Ny nettside
11.05.2015
Ny prosjektleder i Origo
09.01.2015
Styrekompetansekurs
11.04.2014
Ny prosjektleder i Origo
[ NYHETSARKIV