Logo
Nyhetsartikkel /

Flytter Finnmark til Melodi Grand Prix

Skrevet av: Elisabeth Andersen         Dato: 14.04.10 12:40

Når den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix avholdes i Oslo i mai ”flytter” like godt Finnmark til hovedstanden ei uke. Der skal fylket presenteres for 3000 journalister fra 30 land.

Origo, Nordnorsk Reiseliv i Alta og Sápmi Music skal kjøre et profileringsarrangement sammen med Kautokeino kommune, og i ei hel uke vil Finnmarks-delegasjonen være på plass.

- Det skjer utrolig mye i Oslo den uken finalen finner sted og VisitOSLO regner med at der vil være rundt 1 million mennesker i byen da. Finnmarksdelegasjonen skal først ha en rekke aktiviteter på Akershus festning og senere flytter de til Rådhusplassen sammen med VisitOSLO og Innovasjon Norge, forteller prosjektleder Marit Hætta Øverli i Origo, som tok initiativet til profileringsarrangementet.

I august i fjor ble Øverli invitert av NRK til å holde et innlegg under en workshop i Oslo, i forbindelse med at den internasjonale finalen i Eurovision Song Contest skal avholdes i Telenor Arena i mai i år. Workshopen dreide seg om hvordan man kunne benytte denne ganske unike anledningen til å profilere Norge i Europa.

- Det kom fram mange interessante innspill, og vi i Origo konkluderte med at dette var en flott anledning til å profilere regionen vår for et stort marked. Derfor kontaktet vi Nordnorsk Reiseliv i Alta for å drøfte mulighetene til å gjennomføre et arrangement knyttet til den internasjonale finalen. I etterkant har også Sápmi Music og Kautokeino kommune kommet med som samarbeidspartnere, sier Øverli, og legger til;

- På Akershus festning vil vi kjøre konsert med Adjagas. Der skal samtlige journalister være og 20 tv-stasjoner har sagt fra om at de vil filme den dagen. Vi skal også ha en Finnmarksstand og servere lokal mat gjennom hele MGP-uken, så vi skal sørge for å være godt synlig.

Delegasjonen som reiser sørover består av prosjektleder Marit Hætta Øverli i Origo, daglig leder for Nordnorsk Reiseliv i Alta, Beate Juliussen, bandet Adjagas, Harald Devold og Kai Somby fra Sápmi Music, Torstein Johansen fra Opplæringskontoret For Hotell- og Næringsmiddelfag i Finnmark, samt flere deltakere fra Kautokeino kommune.

Nordnorsk Reiseliv skal også invitere journalister til Finnmark på visningstur før selve Melodi Grand Prix-uken, for å gi en smakebit av hva landets nordligste fylke har å by på av eksotiske reiselivsprodukter. Markedsføringsprosjektet er finansiert av Finnmark fylkeskommune, Sápmi Music og Landsdelsutvalget.

 

Sammen med en hel delegasjon reiser Marit til Oslo for å vise fram Finnmark under MGP-dagene i mai.

NYHETER:

11.09.2017
Ny nettside
11.05.2015
Ny prosjektleder i Origo
09.01.2015
Styrekompetansekurs
11.04.2014
Ny prosjektleder i Origo
[ NYHETSARKIV