Logo
Nyhetsartikkel /

Vil bli best!

Skrevet av: Hege Elisabeth Johansen         Dato: 18.03.10 09:26

Å starte egen reiselivsbedrift stiller krav til uttallige dugnadstimer og store investeringer. Fem år har gått siden de satte drømmen om å etablere sin egen reiselivsbedrift ut i livet. Nå er Honningsvåg-guttene i Origo Kapitals porteføljebedrift, Destinasjon 71 grader Nord, klare til å gyve løs på den virkelig tøffe delen av jobben; å nå ut til kundene.

 

Mange millioner, beinhard innsats og uttallige arbeids- og dugnadstimer er lagt ned i virksomheten som i dag har tatt form i fjærsteinene på Sarnes, ei lita bygd på sørsida av Magerøya. 1. juni sist sommer stod et toppmoderne rorbuanlegg og attraktive møteromsfasiliteter ferdig. Alt klart til å ta i mot forventningsfulle gjester fra hele verden og konferanseteam som ønsker det lille ekstra for sitt opplegg.

 

Kan ikke tenke seg noe annet
Daglig leder Daniel Myhre og kollega Runar Johnsen har i lang tid drømt om å skape sin egen reiselivsbedrift i sin hjemkommune. Og dette er ikke gutter som tar lett på ting. Begge er krystallklare på at skal man drive god business er det helt avgjørende at man gjør det som står i ens makt for å gjøre besøket på det lille stedet ved Sarnesfjorden til en spektakulær og uforglemmelig opplevelse. Gjestene skal føle seg hjertens velkommen.
– Dette er noe vi alltid har hatt lyst til å gjøre. Vi kan ikke tenke oss noe annet. Det vil vi skal gjenspeile seg i arbeidet vi gjør; gjennom oppvartingen, gjennom maten vi serverer og i aktivitetene. Å drive Destinasjon 71 grader Nord gir oss masse. Rent jobbmessig, men også på det personlige plan. Mange av de som har besøkt oss har vi blitt gode venner med, sier Daniel og Runar, som har med seg Roy T. Johansen, samt Origo Kapital AS på eiersiden.

 

Lykkelige japanere
I dag er det kurs- og konferansevirksomheten som i hovedsak generer innekter vinterstid. Men økt vinterturisme og et sterkt fokus på cruisetrafikk på vinteren registreres selvsagt også med stor interesse og spenning hos guttene, som for øvrig ikke skvetter til om været rusker ute. For befinner reiselivsvirksomheten din seg et sted på kloden der vær er vær, er det ifølge Runar viktig og alltid ha en plan-B for besøkende som har passert 71. breddegrad. Eksempelvis de som tar turen til Magerøya med Hurtigruta.
– Som for noen dager siden da veien til Nordkapp var stengt, og 141 japanere deltok på krabbesafari sammen med oss i stedet. De synes det var en fantastisk opplevelse. Og se mennesker trives og det å kunne gjøre mennesker så glade er en utrolig fin opplevelse. Det er ingen tvil om at krabbesafari er den aktiviteten som trigger flest, forteller han om opplegget, som denne gang var et samarbeid med Rica Hotel Honningsvåg.

 

Avtale med Statoil
– Tilbakemeldingene vi har fått så langt har vært svært gode. At folk kommer tilbake anser vi som svært positivt og som et tegn på at gjestene trives her hos oss. Vi er også veldig fornøyde med at vi har også fått på plass en avtale med blant annet en stor aktør som Statoil, sier teamet bak reiselivsbedriften som også nærmest har blitt en fast ingrediens både i den norske og i utenlandske versjoner av den populære reality-serien 71 grader Nord. Et fransk og et dansk tv-crew har også fått øynene opp for anlegget på Sarnes og vil inspisere forholdene der i nærmeste framtid.

 

Klare ambisjoner
Men at kjendis-besøk, fasiliteter og lokaliteter er på plass betyr overhodet ikke at man kan lene seg tilbake og forvente at gjester og inntekter kommer lett. Teamet roer riktignok ned på investeringsfronten, men nå venter ytterligere arbeidsinnsats når tida inne for å konsentrere seg fullt og helt om å drive butikk. Den største utfordringen er å få tak i kundene. Ambisjonen er likevel klar:
– Vi vil bli best på dette. Nå gjelder det å trøkke skikkelig til for å nå ut til kundene, og få ting opp å gå på selve anlegget. Vi har allerede opparbeidet oss gode nettverk i det norske markedet. Gode referanser og fornøyde kunder er i dag en vesentlig faktor i vårt markedsføringsarbeid. Nå ser vi fram til sommeren – med ny sesong og med økt cruisetrafikk. Honningsvåg får blant annet besøk av en cruisebåt med 3300 passasjerer ombord. 200 av dem vet vi kommer og besøker oss, opplyser Runar, som selvsagt har skreddersydede opplegg klar for alle og en hver; det være seg om ønsket er å delta på havrafting, ATV-safari, kongekrabbesafari eller lavvucamp.

Guttene er veldig ydmyke og takknemlige for all støtte og hjelp som de har fått underveis.
– Nå har vi lyst til å vise hvor stor pris vi setter på alle som har bidratt. Derfor planlegger vi et lite jubileum i mai. Alle detaljer er ikke på plass enda, men vi kommer til å sende ut invitasjon til alle som vi ønsker å takke, lover de.

Guttene i Destinasjon 71 grader Nord, Daniel Myhre, Runar Johnsen og medeier Roy T. Johansen, får svært positive tilbakemeldinger. (Foto: Destinasjon 71 grader Nord)

NYHETER:

11.09.2017
Ny nettside
11.05.2015
Ny prosjektleder i Origo
09.01.2015
Styrekompetansekurs
11.04.2014
Ny prosjektleder i Origo
[ NYHETSARKIV